Waarom een foto van jou op kantoor niet interessant is (en hoe je een beeldmetafoor bedenkt)

Beeld je een vertaler in.
Beeld je nu een verzekeraar in.
En nu een softwareontwikkelaar.

Gelukt?
Wat zie je voor je?

Gokje: een bureau, een stoel, een laptop, wat schrijfgerei en een kopje koffie. Jouw werk zit in je computer verstopt. Onzichtbaar.

Dus als je jou aan dat bureau fotografeert, zien we alleen dat kastje. 

Saai.

‘Dus we zijn f*cked?’

Nee joh. Je moet het alleen anders aanpakken.

Omdat je geen aardappelen verkoopt, maar ideeën, cijfers of polissen, moet je je werk zichtbaar maken met een metafoor (oftewel een vergelijking). 

Om die te vinden moet je op zoek naar de kern van wat je écht doet. Als je dat weet, kun je een beeldmetafoor verzinnen. En die zet je op de foto.

‘Hallo, een beeldmetafoor?’

Ja, die brengt het effect van je werk in beeld. Ik geef een voorbeeld.

Mijn boekhouder, Yvonne, is een topper. Niet omdat ze ieder kwartaal netjes mijn cijfers verwerkt, maar omdat ik haar tussendoor altijd even kan bellen met vragen. Zo zorgt ze ervoor dat ik zonder koud zweet mijn blauwe enveloppen open.

Dát is wat ze echt doet. Ze geeft me zekerheid. Ik draai het om: zonder haar zou ik me onzeker voelen. Met het begrip onzekerheid ga ik associëren. Wanneer voel je je onzeker?

De dag dat je voor het eerst zelf de zaak moest openen en sluiten zonder dat het alarm afging. 

Bij dat themafeestje: trailer trash. En je de enige was die full inn ging. 

Of dat moment dat je vriendin onverwachts vertelde dat jullie voortaan met zijn drietjes zijn. “Áargh kan ik dit wel?”

Van zulke situaties maak ik een foto. En ik zet erbij: “Gelukkig hoef je je over je boekhouding niet onzeker te voelen.”

Boem. 

Ineens is de boekhouder méér dan een poppetje achter de computer. Ze is een financieel adviseur, die jouw penibele situaties begrijpt.

She’s got your back. Dát is wat die foto en de pay off zeggen.

Dus: hoe kom je tot zo’n beeldmetafoor

1. Je bedenkt wat je doet
2. Je bedenkt wat het effect van jouw werk is voor je klant
3. Dan verzin je een beeld bij dat effect, in een andere context

Dat is je beeldmetafoor. 

Verzekeraar Inshared doet het zo

Consumenten verwachten dat een verzekeraar uitkeert bij schade, maar ze haten de premies die ze moeten betalen. Wat doet Inshared? Die draait het om. 

Zij overtuigen jou als consument dat je zo min mogelijk schade wilt maken omdat je dan minder premie betaalt. Met andere woorden: zij willen jou zo min mogelijk uitkeren. 

En jij? Jij lacht er om en denkt: da’s een verzekeraar die meedenkt, die wil ik. 

De verzekeraar blijft in hun campagne weg van hun eigenlijke werk: risico’s analyseren en geld uitkeren maar kruipen in de huid van hun klant.

‘Ja maar, Joke, zo creatief zijn wij niet’

Probeer het eerst eens. Kijk goed naar mijn voorbeeld. Laat je inspireren door andere campagnes.

Neem de tijd en schiet nooit een idee meteen af. In de brainstormfase kan álles. Haalbaarheid komt later. 

Dus

Ben jij een vertaler, een developer of een recruiter? Zit jouw werk verstopt in een computer? Maak geen foto’s op kantoor, maar verzin een beeldmetafoor. Die associatie is de basis van al je visuele uitingen. 

Lukt het je niet? 

Dan bel je mij, verzinnen we hem samen.


#30

Volgende case

#28
Je las een blog van mij- Joke Schut

Ik fotografeer voor magazines en organisaties met een sociale insteek die opzoek zijn naar frisse, vrolijke, verhalende portretfotografie. Wie ik verder ben? Dat ontdek je hier. 

Inspiratie opdoen

Redactioneel portfolio
Campagne & reportage portfolio

Geen behind the scenes verhalen meer missen?

meld je aan voor de nieuwsbrief