Waarom alt-tags op je to-do-lijst horen ( zelfs als je lezer een haviksoog heeft )

‘Ik ben fotograaf. Mensen met een visuele handicap zijn mijn doelgroep niet.’
‘Oh nee?’
‘Nee jóh, ze zien mijn foto’s toch niet.’
‘Wat als ze werken bij een bedrijf die diensten levert aan mensen die wél zien.’

Oeps. 

Marrit Postma (niet de persoon op de foto) ziet nog voor 30% en schudde me wakker: foto’s zijn er óók voor mensen met een visuele beperking. 

Hoe zien slechtziende mensen digitale foto’s?

Voor visueel gehandicapten zijn er speciale technologieën ontwikkeld die websites en social media posts voorlezen. Deze programma’s lezen ook foto’s voor. 

Tenminste, dat kunnen ze. Maar daar moet jij wel wat voor doen: alt-tags invullen. 

‘Alt-tags? Waar heb je het over?’

In alt-tags beschrijf je wat er op een foto te zien is. Deze teksten voeg je in de backend van je site aan de foto’s toe. Die beschrijving ziet je gewone bezoeker niet omdat het alleen getoond wordt wanneer je voorlees-software gebruikt óf er een andere bug in je site is. 

‘Wat zet je in een alt-tag?’

Je omschrijft in korte zinnen duidelijk wat er op de foto te zien is. Wees specifiek. Onthoud wat je lezer al weet. 

De voorbeeldfoto werd gebruikt bij een redactioneel artikel in het magazine GezondNu. De lezer weet daarom wie Femke is. Ze weten niet dat het zonnig was of dat we in het bos waren. Dat zijn de details die je benoemt in een alt-tag.

Wees je bewust waar het beeld voor gebruikt wordt. In dit geval is het een item over de ziekte Usher waar Femke aan lijd.

De foto wordt niet voor een modemagazine gebruikt, de kleding is daardoor minder belangrijk om te noemen. Zou het artikel gaan over hoe je als visueel beperkt persoon bezig bent met je uiterlijk dan is het juist wél belangrijk om dat te omschrijven.

Dont’s

‘Afbeelding.jpg. Daar kun je helemaal niets mee. Of nog erger: de df4r64%ger464564568734ujfse742wje23452h33284967kje4834.JPG omschrijving. Beeld je in hoe dit klinkt als je op een website bent. A-relaxt toch?’ zegt Marrit lachend.

Daarnaast is dit ook heel vervelend:  

* Losse woorden / telegram stijl
* Copyright vermeldingen
* Bedrijfsnaam vermelding
* Bestandsnummers

Geen van deze dingen zeggen namelijk iets over wat er op de foto te zien is. 

‘Leuk allemaal, maar het kost tijd. Wat heb ik eraan?’

Alt-tags worden niet alleen gewaardeerd door blinde en slechtziende mensen maar ook door Google. Goed ingevulde alt-tags helpen je aan een betere vindbaarheid en versterken je SEO. 

Doe je het dus niet voor je medemens, doe het dan voor je eigen portemonnee.

Concreet

Bij het schrijven van de alt-tags denk je aan de volgende elementen: wie/wat, handeling, omgeving, cruciale details. 

Je schrijft geen telegram. Zorg voor bondige zinnen met beeldende beschrijvingen. 

Benoem alléén wat relevant is. 

Wil je nog meer weten?

Ervaringsdeskundige Marrit geeft workshops over het juist gebruik van Alt-tags.

En daarna: actie

Controleer in de backend van je site of jouw foto’s alt-tags bevatten.

Nee?

Tjop, Tjop. Aan de bak. 

#32

Volgende case

#30

Je las een blog van mij- Joke Schut

Ik fotografeer voor magazines en maatschappelijke organisaties die opzoek zijn naar frisse, vrolijke, verhalende portretfotografie. Wie ik verder ben? Dat ontdek je hier. 

Inspiratie opdoen

Portretfotografie – Ideaal voor magazines, blogs en employer branding sites. 
Reportage fotografie – Handig voor je websites, socials en blogs.