Stockfotografie doet niets voor je site

Maar wat dan wel?



“Hee, heb ik jou niet eerder gezien?” Ik kijk naast me. Ja hoor: Slik petje, hipster baardje en sneakers met van die belachelijk grote zolen.

Mine güte. Denkt hij nou echt dat er íemand is waarvan het hart sneller gaat kloppen als ie dat hoort?

Zo is het ook met stockfotografie. Denk je dat er íemand is die verleid wordt om jouw fantastisch geschreven blog te lezen wanneer deze aangekleed wordt met een foto die al honderdmiljoenduizend keer is gebruikt? 

MAAR WÁÁROM DOET STOCKFOTOGRAFIE DAN NIETS? 


Stockfotografie moet zo veel mogelijk mensen aanspreken. De foto’s die daarvoor zijn gemaakt zijn pas winstgevend als veel mensen ze kopen. 

Er wordt zo gefotografeerd dat de crèche, de coach en de kruidenier op de hoek allemaal hetzelfde beeld kunnen gebruiken. En dat terwijl ze toch écht een heel andere doelgroep hebben.

Juist omdat stockfoto’s alles en iedereen wil aanspreken spreken ze niemand aan. Jouw doelgroep is niet iedereen, dus ga eens bij jezelf te rade: hoe gaat zo’n foto jouw merk verder helpen? 

Niet? Nee inderdaad, dat doet het niet. 

ALS JE DE BOEL DAN TOCH VERTRAAGT, DOE HET DAN GOED. 


Foto’s maken je website leesbaar. De keerzijde is dat ze je site trager maken. Dat vindt meneer Google niet leuk. Hij straft je door je site minder hoog te ranken. Hoe trager je site, hoe minder kans je hebt om bovenaan in google te verschijnen. 

Elke foto die je toevoegt vertraagt de boel. Balen.
Jep.
Deal with it. 

Maar, als je de boel dan toch vertraagt, doe het dan met een goede reden. Zorg dat elke foto telt. Gebruik foto’s die verleiden, vermaken én het verhaal vertellen.

Zorg voor unieke foto’s. Beeld dat niemand anders heeft.
Werk met een thema. Thema’s zorgen voor herkenbaarheid van jouw merk.

UNIEK BEELD. JA, JA, MAKKELIJK GEZEGD MAAR HOE? 


Zet jouw werknemers, jouw klanten en echte werksituaties op de foto. Maak foto’s speciaal voor jouw bedrijf. Beelden die niemand anders heeft.
Unieke content wordt als waardevol beschouwd, waardoor mensen eerder geneigd zijn met je in zee te gaan. Dáár is het je toch allemaal om te doen, niet?

THEMA?


We kennen allemaal wel de foto van de coach in gesprek met zijn coachee. De accountant met zijn rekenmachine. Of de dagelijkse blogger die bij iedere post een nieuwe selfie plaatst. Halló, na 365 dagen zijn we je gezicht echt wel moe. 

Voorkom deze beeldcliche’s door te werken met een thema. Maak een associatie waarop je eindeloos door kunt variëren. 

Stel je voor: Je bent een coach, je geeft mensen weer richting en sturing in het leven. Toevallig heb je als hobby zeilen. 

In een korte brainstormen kwam ik op dit:
Zeilen:
• Tegenwind —> Het dagelijks leven zit vol met tegenslagen.
• Aan het roer staan —> Hoe je de baas wordt over je eigen leven
• Volle kracht vooruit—> Alles loopt weer smooth.
• Zeemansknopen leggen —> Hoe je jouw leven weer uit de knoop haalt.


Zo kan ik nog wel tien ideeën bedenken met beeldassociaties die je hierop kunt maken. 

Staar je niet blind op deze hobby, het had net zo goed tuinieren of vissen kunnen zijn. Het gaat om de associatie die in alles kan zitten. Kijk naar je leven, naar je passies en bedenk hoe dat zich verhoudt tot jouw werk.

MESSCHERPE TEKSTEN IN BEELD


Een voorbeeld in het wild zien? timdaalderop.com. Hij is copywriter die zorgt voor messcherpe teksten. Voel je de associatie al? 

Juist! In zijn teksten, huisstijl en zelfs zijn podcast komt het thema scherpte voor. Met een stalen blik gooit Tim een mes op je af. Snijd hij met een hakmes dwars door je tekst heen. Je hoort het klinken van een mes dat geslepen wordt. In al zijn uitingen laat hij je weten: een goede tekst is scherp. Vlijmscherp. 

DUS


Foto’s heb je nodig om je tekst sexy te maken. Door goede foto’s trek je jouw lezer het artikel/blog in en overtuig je hem van je expertise. 

Een afgelebberde boterham is niet lekker. Dat geldt ook voor foto’s die onnoemelijk vaak gebruikt zijn. Ze missen stopping power. Het zijn placeholders die je site vullen zonder écht wat toe te voegen. 

Onthoud dat elke foto je site trager maakt, die vertraging moet dus wel ergens goed voor zijn. Daarom wil je foto’s die uniek zijn en jouw merk versterken. 
Je voorkomt clichébeelden door te werken met een thema waarin een associatie zit met jouw vak. Wees creatief. 

Hulp nodig? Laten we een brainstormsessie inplannen.

Breng mij op ideeën

Brainstorm sessie plannen
#25

Volgende case

Blog #23