Nee, een foto vertelt niet meer dan 1000 woorden
Ik word gewekt door het gekrijs van een vogel. Even moet ik me oriënteren, ik zie niets in de pikdonkere yurt. Ik ril. Brr wat is het koud op 2800 meter hoogte. Ik kijk op mijn horloge: 06.34 uur. Verkrampt van de kou kruip ik onder de wollen dekens vandaan.
Buiten doen de eerste zonnestralen hun best de nachtkou te verdrijven. Ik kijk om me heen. Twee zeearenden loeren vanaf een boomstam mijn kant op. Ah, vandaar het gekrijs. Verderop in het dal buigen nomadische vrouwen zich over dampende ketels. Thee is in de maak.
Zie je jezelf liggen?
Voel je de kou?
Drink je de thee?
Mooi.
Kijk dan nu eens naar deze foto’s. Ze vertellen hetzelfde als de intro. En daarom zeg ik je: foto’s vertellen niet meer, ze vertellen alleen sneller.
Tenminste, dat kunnen ze, mits je het goed aanpakt.
Zo zet je fotografie strategisch in voor je content
Bij een goed blog, goede socialmediapost of artikel vertellen tekst en beeld een samenhangend verhaal. Ze vullen elkaar aan. Versterken elkaar.
Doe je het goed, dan is je content net zo sterk als de combinatie karamel-zeezout.
hoe doe je het?
Maak de boodschap van je verhaal concreet.
– Waar gaat je verhaal over?
– Wat moet je lezer aan het einde écht weten, voelen, denken?
– Wat kun je in beeld beter vertellen dan in woord?
De clou van je verhaal vat je samen in één zin. Die zin vat je weer samen in één woord. Dat woord is je thema en houd je in gedachten bij het maken van je beeldkeuze.
De scene in de intro vertelt over een situatie die anders is dan mijn dagelijkse leven in een rijtjeshuis in Amsterdam-Noord. Het neemt je mee in mijn reis door het nomadische land Kirgizië.
In een zin:
De gebruiken van een Kirgizische nomade.
Het woord:
Nomadisch leven.
De foto’s die ik kies onderschrijven het verhaal dat ik geschreven heb. Zo neem je de lezer mee in je verhaal.
Wat doe je als je over niet-sexy onderwerpen schrijft?
Je doet werk dat verstopt zit in je computer. Je bent bijvoorbeeld boekhouder.
Alsjeblieft, blijf weg van man-met-bril-houdt-rekenmachine-vast-foto’s. Heb meelij met je lezer, die vindt boekhouden al geen pretje en zo’n foto maakt het echt niet prettiger.
Hoe doe je het dan wel?
Bedenk een beeldmetafoor.
Het kan nog erger
Je bent loodgieter. Daar wil je écht geen foto’s van, toch? Bij het lezen van dit blog heb ik tranen in mijn ogen gelachen en liepen tegelijk de rillingen over mijn rug.
En toch…
Wat als Bram een foto had toegevoegd van zichzelf in dat zweterige, zuur ruikende rubberen pak-uit-een-stuk?
Als lezer had ik me nóg meer kunnen inleven in zijn geuren en kleuren vertelde verhaal.
‘pff, dan moet ik voor elk blog een fotograaf inhuren. Veel te veel gedoe’
Snap ik, dat moet je ook niet doen. Totaal niet efficiënt.
De oplossing is een contentplanning. Als je weet waar je de komende maanden over schrijft, kun je op basis van die inhoud een eigen beeldbank aanleggen.
Een beeldbank is een verzameling van afbeeldingen en foto’s. Je huurt een fotograaf voor een dag in en schiet een bulk aan beeld. Zo creëer je een grabbelton aan inhoudelijke fotografie die ook nog eens passend is bij je branding.
Kun je hier wat mee?
Mooi.
Trouwens, goed nieuws: de fotograaf om impactvolle foto’s mee te schieten heb je al gevonden.
De fotograaf heb je al gevonden
meteen je shoot inplannenJe las een blog van mij- Joke Schut
Ik fotografeer voor magazines en maatschappelijke organisaties die opzoek zijn naar frisse, vrolijke, verhalende portretfotografie. Wie ik verder ben? Dat ontdek je hier.
Inspiratie opdoen
Portretfotografie – Ideaal voor magazines, blogs en employer branding sites.
Reportage fotografie – Handig voor je websites, socials en blogs.