Machines die knoflook oogsten

In 8 stappen een mammoet-beeldbank aanleggen (+500 foto’s) – Zo pak je het goed aan

‘Waar loop je het meest tegenaan?’ Ik verplaats mijn terrasstoel naar de laatste zonnestraal van de avond.

‘We hebben héél véél beeld nodig.’ Anna grabbelt in het glazen bakje met pinda’s.
‘Veel, wat is veel?’ Ik neem een slok van mijn merlot.

‘Duizend. Misschien nóg wel meer.’ Ze rammelt de pinda’s in haar hand.
‘Ehh okee, dat is zeker een hoop. Waar ga je al dat beeld allemaal voor gebruiken, joh?’ Ik draai het wijnglas rond in mijn hand.

‘Campagnes, employer branding, website, vacatures, brochures, social media, jaarverslagen, rapportages …’– ze werpt een pinda achteloos in haar mond – ‘ik weet gewoon niet waar te beginnen.’

Ik zet mijn lege wijnglas op tafel. ‘Joh, laat me je helpen.’

Een mammoet-beeldbank aanleggen (+500 beelden). Zo pak je het aan:

Stap 1: Waar gebruik je de fotografie voor?

Stipt op één staat je website, gevolgd door je social media. Maar denk ook aan vacatures, presentaties, jaarverslagen, folders, brochures, advertenties en andere reclame-uitingen.

Maak een lijst van alle verschillende mediums die je gebruikt en waar beeld in voorkomt.

Stap 2: Wie zien de foto’s? 

Natuurlijk je doelgroep. Maar is dat er één of onderscheiden ze zich nog in M/V/X of leeftijd?

Denk ook aan toekomstige werknemers, subsidieverstrekkers en bestuursleden.
Al deze mensen hebben een ander doel en spreken een andere beeldtaal. Onderscheid ze daarom en voeg ze apart toe aan je lijst.

Stap 3: Bepaal je stijl

Maak een brandbook (een document waar alle regels rondom je huisstijl in staan) voor je fotografie. Zorg dat helder is wat de stijl en uitstraling van je foto’s moet zijn.

Enkele suggesties:

  • Wel of geen flitslicht
  • Wel of niet in de camera kijken
  • Poseren of juist actiefoto’s
  • Studio of op locatie

Je bepaalt concreet de do’s and dont’s van je fotografie. 

Bekijk van verschillende fotografen hun portfolio. Zo zie je goed wat er mogelijk is en welke stijlen je wel of niet aanspreken. 

Stap 4: Verdeel je wensen onder in thema’s

Als de stijl en doelgroep helder is, begint het maken van je wensenlijst. 

Om dit te doen, kijk je om te beginnen naar de menustructuur van je website. Dit geeft al een goede opzet van de verschillende thema’s waar je beeld voor nodig hebt.

Je lijst is dan nog niet compleet. Denk ook aan je employer branding en intern beeldgebruik. 

Detailfoto van biodiversiteit

Stap 5: Maak een prioriteitenlijst 


Voor welke thema’s is de nood voor nieuw beeld het hoogst? Welke onderwerpen kunnen wachten?

Zit je te springen om nieuwe collega’s, begin dan met je werkenbij-pagina.

Moet het jaarverslag over twee maanden naar de drukker? Kijk bij welke teksten er fotografie moet komen.

Knoflookboer Bas staat in het veld met verse knoflookbollen in zijn hand.

Stap 6: Van concreet naar specifiek

Nu je helder hebt voor welke thema’s er beeld moet komen ga je een specifieke shotlist maken. 
Werk dit thema voor thema uit. Zo hoef je niet alles in een keer te bedenken en blijft het behapbaar.

Kies voor je eerste fotoshoot het thema dat de meeste prioriteit heeft en bedenk welke beelden je hiervoor wilt hebben. 

Zijn er beelden die moeilijk te maken zijn? Bijvoorbeeld door de locatie, of door de mensen die op de foto moeten? Zet deze beelden verderop in je to-dolijst. 
Welke beelden maak je juist makkelijk? Zet die bovenaan.

Stap 7: De eerste fotoshoot


Op dag één zet je de look-and-feel voor de rest van je beeldbank.

Vandaag is bedoeld om een goede eerste opzet neer te zetten waar je de komende tijd op gaat voortbouwen.

Pak je eerder geformuleerde lijst erbij en bepaal welke settings een goed voorbeeld zijn voor alle andere beelden die nog gemaakt gaan worden.

Gebruik daarnaast deze checklist om te zorgen dat je alles geregeld hebt.

Detailfoto van doormiddengesneden knoflookbol.

Stap 8: fotoshoot twee, drie, vier…

Verspreid de volgende fotoshoot-dagen over het hele jaar. Dit heeft drie voordelen:

– Je hebt tijd om de eerder gemaakte fotografie te evalueren. Wat gaat er goed, wat moet er beter? Werken de foto’s in de opmaak van je website, brochures en social media? Slaat het aan bij de doelgroep? 

Zo voorkom je dat je heel je marketingbudget erdoorheen schiet en dan moet zeggen: Oepsie, foutje.

– Je wilt actueel beeld. Door het hele jaar rond te fotograferen zorg je dat je fotografie passend is bij het seizoen. Toch jammer als je bezoeker puffend achter zijn MacBook aan de ijskoffie zit en op jouw website de herfstblaadjes ziet dwarrelen.

– Je spreidt de kosten, want tja, een monster-beeldbank maken kost geld.

Detailfoto van biodiversiteit

Effe in het kort

Een huis bouw je niet in een dag. Een beeldbank ook niet.
Hak je project in stukjes.
Werk thema voor thema.

Plan iedere maand of elk kwartaal een fotoshoot. Zo zorg je voor actueel beeld passend bij het seizoen en is er ruimte om te verbeteren.

Zo.

Nu je weet hoe je het moet aanpakken gaan we plannen.
Mail je me?


    #43

    Volgende case

    #41

    Je las een blog van mij- Joke Schut

    Ik fotografeer voor magazines en maatschappelijke organisaties die opzoek zijn naar frisse, vrolijke, verhalende portretfotografie. Wie ik verder ben? Dat ontdek je hier. 

    Inspiratie opdoen

    Portretfotografie – Ideaal voor magazines, blogs en employer branding sites. 
    Reportage fotografie – Handig voor je websites, socials en blogs.