In 8 stappen een mammoet-beeldbank aanleggen (+500 foto’s) – Zo pak je het goed aan
‘Waar loop je het meest tegenaan?’ Ik verplaats mijn terrasstoel naar de laatste zonnestraal van de avond.
‘We hebben héél véél beeld nodig.’ Anna grabbelt in het glazen bakje met pinda’s.
‘Veel, wat is veel?’ Ik neem een slok van mijn merlot.
‘Duizend. Misschien nóg wel meer.’ Ze rammelt de pinda’s in haar hand.
‘Ehh okee, dat is zeker een hoop. Waar ga je al dat beeld allemaal voor gebruiken, joh?’ Ik draai het wijnglas rond in mijn hand.
‘Campagnes, employer branding, website, vacatures, brochures, social media, jaarverslagen, rapportages …’– ze werpt een pinda achteloos in haar mond – ‘ik weet gewoon niet waar te beginnen.’
Ik zet mijn lege wijnglas op tafel. ‘Joh, laat me je helpen.’
Een mammoet-beeldbank aanleggen (+500 beelden). Zo pak je het aan:
ps. heb je regelmatig foto’s nodig, maar niet zo veel als hier omschreven wordt. Dan is dit blog meer interessant voor je.
Stap 1: Waar gebruik je de fotografie voor?
Stipt op één staat je website, gevolgd door je social media. Maar denk ook aan vacatures, presentaties, jaarverslagen, folders, brochures, advertenties en andere reclame-uitingen.
Maak een lijst van alle verschillende mediums die je gebruikt en waar beeld in voorkomt.
Stap 2: Wie zien de foto’s?
Natuurlijk je doelgroep. Maar is dat er één of onderscheiden ze zich nog in M/V/X of leeftijd?
Denk ook aan toekomstige werknemers, subsidieverstrekkers en bestuursleden.
Al deze mensen hebben een ander doel en spreken een andere beeldtaal. Onderscheid ze daarom en voeg ze apart toe aan je lijst.
Stap 3: Bepaal je stijl
Maak een brandbook (een document waar alle regels rondom je huisstijl in staan) voor je fotografie. Zorg dat helder is wat de stijl en uitstraling van je foto’s moet zijn.
Enkele suggesties:
- Wel of geen flitslicht
- Wel of niet in de camera kijken
- Poseren of juist actiefoto’s
- Studio of op locatie
Je bepaalt concreet de do’s and dont’s van je fotografie.
Bekijk van verschillende fotografen hun portfolio. Zo zie je goed wat er mogelijk is en welke stijlen je wel of niet aanspreken.
Stap 4: Verdeel je wensen onder in thema’s
Als de stijl en doelgroep helder is, begint het maken van je wensenlijst.
Om dit te doen, kijk je om te beginnen naar de menustructuur van je website. Dit geeft al een goede opzet van de verschillende thema’s waar je beeld voor nodig hebt.
Je lijst is dan nog niet compleet. Denk ook aan je employer branding en intern beeldgebruik.
Effe in het kort
Een huis bouw je niet in een dag. Een beeldbank ook niet.
Hak je project in stukjes.
Werk thema voor thema.
Plan iedere maand of elk kwartaal een fotoshoot. Zo zorg je voor actueel beeld passend bij het seizoen en is er ruimte om te verbeteren.
Zo.
Nu je weet hoe je het moet aanpakken gaan we plannen.
Mail je me?
Je las een blog van mij- Joke Schut
Ik fotografeer voor magazines en maatschappelijke organisaties die opzoek zijn naar frisse, vrolijke, verhalende portretfotografie. Wie ik verder ben? Dat ontdek je hier.
Inspiratie opdoen
Portretfotografie – Ideaal voor magazines, blogs en employer branding sites.
Reportage fotografie – Handig voor je websites, socials en blogs.