Jaarverslag – zo maak je dat hij leest als een bestseller
‘Dat is Lisbeth Salander. Het meisje naar wie ze al wekenlang op zoek zijn voor die drievoudige moord in Stockholm.’
Terwijl ik roer in de risotto, kleeft het boek van The Girl with the Dragon Tattoo van Stieg Larsson aan mijn vingers. In amper vijf weken ben ik nu aan het laatste deel van de trilogie begonnen. Ik ben ronduit verslaafd aan de boeken.
Maar stel je voor hè, dat je jaarverslag net zo verslavend lekker leest als de boeken van Stieg Larsson. En wat als je daardoor volgend jaar niet hoeft te lobbyen voor geld maar aandeelhouders voor je in de rij staan?
‘Verslavend lekker lezen? Púh, het gaat om de cijfers’, zei de ceo
Natuurlijk draait het om de cijfers. Daar kun je bij een jaarverslag niet omheen. Aandeelhouders en investeerders willen nu eenmaal weten hoe de zaken ervoor staan.
Maar hoe breng je cijfers het best over?
Mensen hebben al moeite om hun eigen bankrekeningnummer te onthouden, laat staan een heel verslag vol cijfers.
Onthoud: investeerders en aandeelhouders, dat zijn nog steeds mensen. En mensen onthouden een emotioneel geladen verhaal beter dan droge stof.
Vermaak je lezer. Raak hem met een goed verhaal. Laat hem snakken naar de volgende pagina in je jaarverslag.
‘Eh… Je wilt dus een thriller als jaarverslag?’
Nee, niet letterlijk natuurlijk. Tenzij je cijfers heul heul heul slecht zijn, raad ik je dat niet aan 😉
Maar wat de boeken van Stieg Larsson zo goed maakt, zijn de karakters en dialogen. De hoofdpersonen zijn zo levendig omschreven dat de boeken nog verslavender zijn dan de combo karamel-zeezout.
Maar, omdat je een jaarverslag schrijft en geen fictie, moet je het wel anders aanpakken.
In plaats van fictieve personen, vul je de cijfers aan met portretten van echte mensen.
Interview je werknemers, klanten en gebruikers. Fotografeer ze terwijl ze aan het werk zijn of als ze je product gebruiken.
Maak authentieke portretten in woord én beeld. Zo zorg je ervoor dat je jaarverslag niet alleen een droog document ter verantwoording wordt, maar maak je het een marketingmachine voor de rest van het jaar.
‘Het jaarverslag als marketingmachine?’
Kijk, ben je een beursgenoteerd bedrijf, stichting of goed doel dan is dat jaarverslag nou eenmaal verplicht. Maar een jaarverslag maken kost je al snel zo’n 3000 euro, als het niet meer is.
Geld dat je veel liever in je bedrijf stopt.
Doordat je het jaarverslag gaat inzetten als een marketingmiddel om je investeerders te inspireren en te overtuigen van al jouw goede werk.
Wordt dat verplichte document, van een paar duizend euro een sterke investering.
hoe doe je het?
Wissel cijfers af met persoonlijke portretten in woord en beeld. Ondersteun droge stof met authentieke foto’s van echte mensen die in of met jouw organisatie werken.
Laat de meerwaarde van je organisatie voelen.
Om dit te doen begin je op tijd met het inventariseren van goede verhalen.
Wie wil je interviewen?
Wie zijn inspirerende mensen?
Wie hebben er een goed verhaal?
Steek aandacht in de opmaak. Zorg dat je lezers smachten naar de volgende pagina van je jaarverslag.
Raak met deze humaninterestfoto’s en -verhalen je lezer. Laat ze de meerwaarde van jouw organisatie voelen.
‘leuk als het goed gaat, maar we hadden nogal een slecht jaar‘
Juist bij tegenvallende cijfers is storytelling de manier om een overtuigend verhaal te vertellen.
Humaninterestverhalen en beelden zijn inspirerend. Ze gaan over persoonlijke overwinningen, worstelingen, bijzondere prestaties, unieke omstandigheden, hobby’s en passies.
Ze zorgen ervoor dat kritische aandeelhouders al overtuigd zijn van de urgentie nog voor ze bij het hoofdstuk resultaten zijn aangekomen.
Er is namelijk niemand die zo overtuigend is als de echte mensen die dagelijks werken of gebruik maken van jouw organisatie.
Inspiratie opdoen? Zo doen andere organisaties het:
jaarverslag 2023: jij gaat voor de bestseller-kwaliteit
We zijn alweer bijna aan het einde van 2023. Tijd om de Lisbeth Salanders van jouw organisatie in beeld te brengen. Zo heb jij straks een jaarverslag dat je lezer in één ruk uitleest. Mail je me?
Jaarverslag 2023,
Daar wil ik zeker fotografie inJe las een blog van mij- Joke Schut
Ik fotografeer voor magazines en maatschappelijke organisaties die opzoek zijn naar frisse, vrolijke, verhalende portretfotografie. Wie ik verder ben? Dat ontdek je hier.
Inspiratie opdoen
Portretfotografie – Ideaal voor magazines, blogs en employer branding sites.
Reportage fotografie – Handig voor je websites, socials en blogs.