Hoe maak je die #wiliklezencoverbeeld voor je blog (De volkskrant-stijl)

Je hebt een diepte interview met Marjolein Moorman. Een prachtig succesverhaal van MBO’er Samira en een goede inhaker op ‘De zeven vinkjes.’
Aan de inhoud van je blog ligt het dus niet, en tóch vallen je lezersaantallen tegen. 

Hoe kan dat nou? 

Grote kans dat je coverbeeld niet doet wat het moet doen. 

De kracht van beperking, de volkskrant-stijl

De Volkskrant gaf jarenlang de V-files uit, de bijlage op donderdag. Naast de standaard cover-elementen legde ze zichzelf nog een extra eis op: de letter V van V-files, moest beeldvullend in beeld.

Wat zullen ze die verrekte V af en toe vervloekt hebben: heb je de perfecte coverfoto, moet je nog wat met die f*cking V. 

Nondedju. 

Maar die ene eis, zorgde wel voor pareltjes van covers. 
Neem de coverfoto van 19 maart 2015, waar de V uit de vacht van een schaap geschoren werd. Geniaal. 

De kracht van eenvoud

Ook in de zaterdag bijlage weten ze hoe je een #diewiliklezen cover maakt.
Opnieuw zit de kracht in de eenvoud: één sterk gekozen beeld dat verrast. De foto is het allerbelangrijkste, de rest is bijzaak. 
Dat de titel daardoor niet volledig in beeld is? So be it. 
Dat je maar 1 artikel kan uitlichten, tis niet anders.

Allemaal leuk en aardig, Maar wij vertellen serieuze dingen.

Weekblad of (zakelijk) blog ze verschillen niet zo veel van elkaar. Je wilt gewoon dat je artikel gelezen wordt.
Vergeet niet dat de CEO, je klant en je werknemers nog steeds mensen zijn.
En mensen, die willen vermaakt worden. Dus óók als je artikel over kwantummechanica gaat moet je ze eerst verleiden om je blog aan te klikken.  

De taak van je foto? Aandacht trekken én nieuwsgierig maken.

Dus concreet, hoe doe je dat verleiden met je coverbeeld: 

Heb lef.

Om in het bloglandschap eruit te springen, moet je nog opvallender zijn dan de pakken van Splinter Chabot.

Daarom: 
– Durf een buitenbeentje te zijn. 
– Experimenteer met materialen.
– Pronk in woord en beeld met je must-read interview. 
– Laat kleuren knetteren, of juíst niet. 
– Durf te kiezen. 

Onthoud de vier V’s: 
Verras, Vermaak, Versier en Verleid je lezer.
Iedere blog weer. 

Begin dan met een brainstorm op het belangrijkste item van je volgende editie. 

En daarna? 
Bel je mij. Gaan we samen die gruwelijke vette cover maken.
___
Copywright notes: © Martin Dijkstra, Eva Roefs, Monique Broring, Aisha Zeijpveld.

#34

Volgende case

#32

Je las een blog van mij- Joke Schut

Ik fotografeer voor magazines en maatschappelijke organisaties die opzoek zijn naar frisse, vrolijke, verhalende portretfotografie. Wie ik verder ben? Dat ontdek je hier. 

Inspiratie opdoen

Portretfotografie – Ideaal voor magazines, blogs en employer branding sites. 
Reportage fotografie – Handig voor je websites, socials en blogs.