Gevoelig onderwerp: zo vind je toch fotomodellen
‘We fotograferen een kind dat nu in een pleeggezin woont’, zegt de communicatie medewerker van jeugdzorg.
‘We maken een portret van een vrouw in een blijf-van-mijn-lijfhuis’, zegt de marketeer bij de crisisdienst.
‘We gebruiken foto van een gezin dat boodschappen doet bij de voedselbank’ zegt de perswoordvoerder.
Ja, ja, goeie ideeën, maar vind de fotomodellen voor zulke gevoelige onderwerpen maar eens.
Er rusten taboe’s op, of de doelgroep is kwetsbaar.
Wil je hier aandacht voor vragen dan is het een hele uitdaging om goed beeld te vinden.
Stockbeelden zijn niet geloofwaardig.
Illustraties te onpersoonlijk.
En daarom wil je eigen beeld.
Maar hoe vind je geloofwaardige fotomodellen?
Doe je fotoshoot met fotomodellen
Er is niemand beter in je verhaal overbrengen dan een ervaringsdeskundige.
Een eerlijk verhaal vertel je daarom het best met de echte doelgroep. Maar soms kan het gewoon écht niet.
Doe dan je fotoshoot met modellen. Je hebt ze in verschillende smaken. Professionele fotomodellen, maar ook amateurmodellen, mensen die model staan voor een dag.
‘Maar waar vind ik professionele fotomodellen?’
Er zijn speciale modellenbureaus en agency’s die werken met ‘echte mensen’.
De modellen bij deze bureaus zijn niet perfect (whatever dat ook is). Ze hebben bijvoorbeeld moedervlekken, grijze haren of een scheve tand en juist dát maakt ze geloofwaardig.
Met nog een extra voordeel: ze hebben camera-ervaring. Daardoor kunnen ze beter in de huid kruipen van de echte doelgroep, én dat zorgt dan weer v0or een geloofwaardig beeld.
‘Een professioneel model kost geld, dat hebben we niet’
Een klein budget hoeft geen probleem te zijn. Je lost het op door naar mensen te zoeken die al in je netwerk zitten. Ambassadeurs die je stichting steunen, mensen die je social media volgen of je ex-cliënten.
Deze mensen hebben binding met je organisatie. Dat voel je terug in de beelden en zorgt dat je marketing geloofwaardig is.
Je bereikt ze door een oproep te plaatsen op je socialmediakanalen of rechtstreeks een mail te sturen.
Zo maak je de oproep voor amateurmodellen zo efficiënt mogelijk
Vraag ze een reactie te sturen naar modelstaan@XXX.nl en kort antwoord te geven op de volgende vragen.
⚫ Benoem de leeftijdsgroep waarin je model ongeveer moet vallen.
⚫ De datum waarop ze beschikbaar moeten zijn.
⚫ Waar de fotoshoot plaatsvindt.
⚫ Hoeveel uur ze beschikbaar moeten zijn.
⚫ Omschrijf kort en bondig waar je de beelden voor gebruikt.
⚫ Zet erbij wat ze als tegenprestatie krijgen.
Kortom: wees transparant in wat een model kan verwachten. Oh en vergeet niet de standaarddingen: telefoonnummer, e-mailadres, leeftijd, M/V/X, woonplaats.
Als laatste vraag je ook om twee duidelijke foto’s:
⚫ Foto van het gezicht
⚫ Foto van hele lichaam
Met de foto’s kun je goede keuzes maken in wie er te zien zijn in je beelden. Dat zorgt voor een goede afspiegeling van de maatschappij en voorkomt stigmatiserend beeld.
Maak een smoelenboek
Leg een spreadsheet aan waar je de gegevens van de modellen verwerkt. Zo heb je een goed overzicht en leg je een database aan voor fotoshoots in de toekomst.
‘Zelf fotomodellen zoeken, dat klinkt als een hoop werk’
Ja, het kost meer tijd dan werken met een modellenagency. Daarom is het ook goedkoper.
Toch zul je verrast worden hoeveel mensen reageren op een simpele oproep op Insta, TikTok of je nieuwsbrief.
Veel mensen vinden het leuk om eens model voor een dag te zijn. Om mee te maken hoe het eraan toe gaat bij een professionele fotoshoot.
Onthoud:
Je bent een organisatie die zich inzet voor een mooiere, betere, socialere wereld. Daar doen mensen graag wat voor.
En dat geldt ook voor mij.
Als portretfotograaf werk ik graag voor humanitaire organisaties. Ook als je budget klein is denk ik graag mee in de mogelijkheden die er wél zijn.
Samen maken we de wereld een stukje mooier, socialer, liever.
Bel je me?
Je las een blog van mij- Joke Schut
Ik fotografeer voor magazines en maatschappelijke organisaties die opzoek zijn naar frisse, vrolijke, verhalende portretfotografie. Wie ik verder ben? Dat ontdek je hier.
Inspiratie opdoen
Portretfotografie – Ideaal voor magazines, blogs en employer branding sites.
Reportage fotografie – Handig voor je websites, socials en blogs.