FAQ

PRIJS
Wat kost een fotoshoot?
Dat antwoord kan ik niet pats boem op je scherm kwakken. Prijzen hangen af van wat we gaan we fotograferen.
Maar, om jou nou niet volledig onbevredigd in het ongewisse te laten bungelen help ik je verder. De prijs hangt af van jouw wensen:
- Hoeveel settings gaan we fotograferen?
- Hoeveel mensen gaan er op de foto?
- Waar in het land of ter wereld wil je mij en mijn camera hebben?
- Waar wordt het beeld voor gebruik?
- Hoeveel beelden zijn er uiteindelijk nodig?
- Wil je er visagie bij?
Heb je daar een idee over? Mail me. Dan pak ik mijn Casio calculator erbij.
Wij zijn een stichting/ culturele instelling / goeddoel hanteer je daar een gereduceerd tarief voor?
❤️ voor mooie instellingen. Die steun ik graag. Uit de prijs komen we wel. Mail je me even?
POST EN PRE PRODUCTIE
Géén idéé wat we moeten voorbereiden voor de fotoshoot. Kun jij de productie op je nemen?
Het succes van een fotoshoot zit hem in de voorbereiding. Én in een goede lunch, maar dat terzijde.
Inplannen van afspraken. Regelen van locaties, visagie, styling en modellen. Meestal heb jij als klant geen idéé wat er bij komt kijken. En geef toe, je hebt ook wel wat beters te doen dan daar over na te denken toch?
Als je het lief vraagt regel ik dat voor je. Lekker makkelijk.
Hoe lang duurt het voordat we de uiteindelijke foto’s in huis hebben?
Dat ligt aan jou. Hoe sneller jij bent hoe sneller ik ben.
Na de fotoshoot laad ik de foto’s in op de computer. Ik zet ik een kop koffie en maak ondertussen een grove selectie van de onbewerkte beelden, die heb je binnen 2 werkdagen in je mailbox.
Jij zet vervolgens ook een kop koffie en gaat uit deze beelden de echte pareltjes kiezen.
Als ik jouw definitieve keuze binnen heb ga ik die bewerken. Ik zet eerst nog een kop koffie om vervolgens binnen 1 tot 3 dagen de foto’s in jouw digitale brievenbus te laten glijden.
Je kunt dus binnen een paar dagen klaar zijn. Maar wil je het wat meer tranquilo aanpakken ook prima. Ik hou je wel bij.
Bewerk je alle foto’s?
Ik bewerk alle foto’s na die jij kiest.
Denk aan kleurcorrecties, lichtcorrecties en het bijsnijden van de compositie. Soms moet de vloer even digitaal gestofzuigd worden. Doe ik ook gewoon.
Met huid correcties ben ik zuinig. Ik vind je een mooi mens. Écht. Met je talloze rimpels, gele rokerstanden en wallen onder je ogen die groter zijn dan die van Wim Kok. Het maakt je uniek en dat laat ik graag zien.
Heb je nou precies vandaag, op de dag van de fotoshoot, een puist dan werk ik die wel even weg, want dat is gewoon…tja…domme pech.
Kunnen we de onbewerkte foto’s ook gebruiken?
Nee, dat gaat niet.
We stappen even in de tijdmachine:
Vroegah. Zo tot 1995, fotografeerde men op film. Film werd ontwikkeld en dat noemen we de negatieven. Negatieven werden vervolgens ontwikkeld tot foto’s.
Terug naar het heden:
Uit mijn digitale camera komen zo gezegd de negatieven van vroeger. Zeg nou zelf, een negatief hang je toch niet aan de muur? Daarom zijn deze beelden niet bruikbaar.
Goed nieuws: Ik bewaar de onbewerkte beelden in mijn archief. Wil je op een later moment meer foto’s hebben, dan kun je die bij bestellen.
Regen of windkracht 10, gaat de fotoshoot door?
Als we een campagne schieten over klimaatverandering, kaplaarzen of kneiter sterke tentharingen zeg ik: Hell Yess!
In vrijwel alle andere gevallen:
Ben je loco?! Omvallende fotolampen, omhoog waaiende toupets en een nat pak dragen echt niet bij aan een professionele uitstraling. Meestal betekent het daarom dat we de fotoshoot verplaatsen. 🤷🏻♀️
In de wintertijd plannen we op voorhand het liefst al meerdere data’s als optie in. Zo kunnen we snel schakelen mochten echt álle engeltjes de héle dag door aan het piesen zijn.
UITERLIJK
Help! Wat voor kleding werkt goed op een foto en wat vooral niet?
Jasje, dasje? Mantelpak, casual spijkerbroek met T-shirt. Zwart? (Want dat kleed af) of juist een lekkere tijgerprint? Er zijn nogal wat keuzes te maken.
Solution? Keep it simpel:
Begin met het kiezen van je favoriete kledingstuk.
Iets wat lekker zit geeft zelfvertrouwen, daar kun je tijdens de shoot niet genoeg van hebben. Voor je het weet maak je op beeld nog een betere indruk dan Doutzen Kroes of Arie Boomsma.
Bonus tips:
Het is fijn als foto’s langer dan 1 kwartaal bruikbaar zijn. Zorg daarom voor seizoen-neutrale kleding. Kleding die je wel in de herfst en lente draagt maar niet in de zomer of hartje winter.
Dus helaas, de minirok, teenslippers en de door je oma gebreide wollen kabeltrui blijven vandaag in je kledingkast.
Lees ook even waarom je beter geen smalle streepjes kunt dragen én waarom grote logo’s en teksten geen goed idee zijn.
Verder?
Zorg voor een SHG’tje. Een wat? Dat je kleding Schoon, Heel en Gestreken moet zijn.
Dus: Zorg dat de melkvlek van je kleine op je schouder weg is. Dat je geen
gescheurde kniegaten in je broek hebt, ook niet als dat mode is. Bezoek je schoonmoeder de dag voor de fotoshoot als je zelf geen strijkbout hebt.
Waarom mag je niet met gestreepte kleding op de foto?
Met een vies woord: Moirépatroon.
Dat klinkt als een of andere enge ziekte. Dat is het ook. Je scherm verdraagt dat niet. Wordt er kotsmisselijk van. Het is alsof de strepen off beat op het scherm staan te dansen bij een slecht rockconcert.
En nee, dat is niet op te lossen met een beetje photoshop. Dus doe mij maar vooral jezelf een plezier en stap over op stippen, sterren of een schotse ruit. Anything, maar géén strepen.
Waarom zijn grote logo’s en teksten op kleding geen goed idee?
Het leidt af. Heel erg.
Kleding moet ondersteunend zijn aan jouw portret, niet afleidend.
Dus:
GEEN.KLEDING.MET.TEKSTEN.VAN.RUMAG
Vermijd grote logo’s van merken als Nike, Adidas of Puma. Tenzij je voor hun werkt. Dan mag het.
Waarom is visagie nodig voor een fotoshoot?
Hierom: Zweet en glimmers.
Gatver.
Jup. En daarom is het nodig.
Het belangrijkste werk van een visagist is om dat weg te werken.
Zweet geeft de indruk dat je zenuwachtig bent. Een sterk portret gaat verloren wanneer je huid glimt.
Een goede visagist benadrukt jouw natuurlijke schoonheid. Laat de beste vorm van jouzelf zien.
Bang dat je jezelf niet meer herkent?
Mijn visagisten vragen altijd eerst naar jouw dagelijkse look. Zo zorgen ze ervoor dat jij op de foto jezelf terug blijft herkennen. Ook als je, net als ik vrijwel nooit make-up draagt.
Is visagie ook nodig voor mannen?
Juist voor mannen.
De meeste mannen hebben inhammen. Au! Ik weet het, dat is confronterend. Inhammen hebben de nare eigenschap te glimmen. Glimmers trekken aandacht. Heel. Veel. Aandacht.
En nee, niet het soort aandacht waar je blij van wordt.
Goede visagie matteerd de huid. Dus, tenzij je als een discobal van het scherm af wilt afschitteren, raad ik je visagie aan.
LOCATIE
Waar bevind de fotostudio zich?
Ik heb een mobiele fotostudio. Vanuit Amsterdam neem ik al mijn apparatuur mee naar jullie.
Tussen de bedrijven door bouw ik mijn set op bij jou op kantoor, in de kantine of in de achtertuin van je schoonmoeder. Flitslampen, stroom en de achtergrond heb ik bij me.
Enige wat jij moet doen is er fábúloús uitzien. De rest regel ik.
Was alles in het leven maar zo makkelijk he?
Wat is een goede achtergrond voor een zakelijk portretfoto?
Er is geen goed of fout, behalve als je “zomaar” wat doet. Omdat het makkelijk is. Of veilig. Jugh, veilig.
Heb je wel eens gedacht aan een achtergrond in mandarijnoranje, terracottabruin, pinkpanterroze, marineblauw, zonnebloemgeel of olijfgroen? Is dat toch net niet helemaal de kleur die je in gedachten hebt dan zijn er nog talloze andere kleuren die vast perfect passen bij jullie huisstijl.
Wil je het persoonlijk maken? Laat dan het kantoor of binnentuin zien waar jullie elke dag zijn. Een portret op locatie vertelt automatisch een verhaal, jullie verhaal. En dat is toch waar het om draait bij de “over ons” pagina.
Wil je het écht anders doen dan heel Nederland? Laten we brainstormen. Meestal stroomt mijn hoofd over van ideeën, zeker wanneer we er samen even voor gaan zitten. Mail je me?
We hebben regelmatig nieuwe collega’s. Hoe zorgen we ervoor dat nieuwe foto’s dezelfde uitstraling hebben?
“Tjeemineee, staat nét iedereen op de foto, zijn er al weer 7 nieuwe collega’s bij. En die collega, die haar tot op haar kont had, die heeft vorige week een bob geknipt. Staat d’r hartstikke leuk maar ja nu is die foto natuurlijk al weer verouderd 😫”
Herkenbaar? Is je “over ons” pagina nog sneller over de datum dan filet americain. Dan is dit de oplossing:
Kies voor een achtergrond die keer, op keer, op keer, hetzelfde is of juíst niet. Zorg dat het 100% hetzelfde is of dat elke foto zó anders is dat verschil sowieso niet opvalt.
Voorkom dat je in direct daglicht staat. Elk seizoen, elke dag, elk uur veranderd het licht. Wil je eenheid in je beeld dan moet het licht consequent zijn. Ik fotografeer met flitslicht. Daardoor zorg ik dat ik iedere keer dat ik langs kom dezelfde instellingen heb. Eenheid gegarandeerd.
We maken een afspraak of ik ieder kwartaal, halfjaar of jaar terug kom. Niets verouderd, niets verloederd. Gewoon áltijd een loei strakke uitstraling.
MARKETING
Hoe zorg ik ervoor dat foto’s onze branding versterken?
Werk met een stijlboek. Daarin zet je do’s and dont’s van jouw beelden.
Álles om jouw merk nóg duidelijker te positioneren.
Je maakt keuzes:
- Het model maakt altijd oogcontact met de camera of juist niet.
De foto’s moeten spontaan en niet geposeerd ogen.
Alle foto’s worden in kleur gebruikt of juist in Zwart/wit.
We stralen …. Uit. Denk aan, zelfverzekerd, enthousiast, vrolijk etc.
We fotograferen alleen echte werknemers of maken juist gebruik van professionele modellen.
De foto’s ogen fris, contrastrijk of juist zacht en warm.
Hoe beter jij weet wat jullie als bedrijf willen uitstralen hoe meer je fotografie een verlenging van de branding wordt.
Ik weet het, deze keuzes zijn niet makkelijk. Heb je hulp nodig? Stuur me een mailtje, ik denk graag mee.
We maken regelmatig gebruik van fotografie. Is een beeldbank wat voor ons?
Je vingers glijden over de toetsen. Als volleerd blogger ontstaat er binnen een uur een verhaal waar je U tegen zegt. Nog even een foto er bij en het feest is compleet.
Foto.
Je scrolt door het archief. Die niet. Die niet. Die niet. Daar kijk je stom. Onscherp. Ogen dicht. Oef nee de ook niet.
🤯 🤯 🤯
Een beeldbank bied daar uitkomst. Speciaal voor jouw bedrijf is er een rits aan beelden gemaakt. Deze foto’s zijn gefotografeerd in een en dezelfde stijl. Handig voor die herkenbaarheid.
Ze passen bij de identiteit van jouw bedrijf en zetten daardoor de juiste sfeer neer.
Professioneel, indrukwekkend en sfeervol. Altijd en overal.
Duur? Mwah, niet als je de impact ervan meerekent.
Wat is het verschil tussen stockfotografie en een beeldbank?
Stockfotografie wordt gemaakt om een zo’n groot mogelijk markt te kunnen bedienen.
Foto’s die de kindercrèche, de coach en de kruidenier op de hoek alledrie zouden kunnen gebruiken. En dat terwijl ze toch een écht hele andere doelgroep hebben.
Stockbeelden hebben een algemene uitstraling en zijn relatief goedkoop (En zo oogt het ook #ikbennietbevooroordeeld 😉)
Bij een beeldbank fotografeer ik speciaal voor jou talloze beelden. De fotografie is daardoor in een en dezelfde stijl. Ik hou rekening met je doelgroep, huisstijlkleuren en de sfeer van jouw bedrijf. Omdat het unieke beelden zijn versterken ze jouw merk.
Fotografeer je ook kinderen en gezinnen?
Liever niet. Tenzij…
De beste beelden maak ik wanneer er een concept in zit. Als ik foto’s kan maken bij een commerciële boodschap of een portret bij een sterk verhaal. Ik fotografeer daarom het liefst voor reclamebureau’s, magazines en leuke bedrijven.
Tja, verkoopt dat bedrijf dan fietszitjes, moet er een campagne gefotografeerd worden voor de leerlingwerving van het nieuwe schooljaar of gaat het item over een kindvriendelijke woonbuurt dan vind ik het stiekem toch wel heel leuk om met jong grut en irritante pubers te werken.
Maar particuliere fotoshoots, nee die doe ik niet.