Breeduit lachende Marokaanse dame in gele  Djelabba.

Diversiteit in je foto’s: zo pak je het aan

‘Wat lief, even in een vaas zetten hoor!’ S. loopt naar de keuken met het boeket.
‘Ik hou niet van Gerbera’s, dus die heb ik eruit gehaald, niet erg toch?’, zegt S. als ze de vaas op tafel zet.
‘Nee, nee, tuurlijk niet’, stamel ik, kijkend naar het armoedige bosje. 

Pijnlijk.

Dat geldt ook voor reclame’s waar alleen maar witte mensen in voor komen.

Zitten er te weinig gekleurde mensen in onze reclame’s dan? 

Ja. Een kwart van de Nederlanders heeft een migratieachtergrond. Die diversiteit wil je daarom ook terugzien in reclame’s, websites en in social media posts. Het gaat steeds beter, maar aan dit percentage zitten we nog niet.

Maar waar vinden we die mensen? 

Kijk eens om je heen. Je klanten, je volgers op social media: dát zijn je perfecte modellen.

Plaats een oproep, mail ze, vraag of ze model willen staan. Want níemand is overtuigender dan de mensen die al fan van je zijn. 

En hoe cast ik die fans dan? 

Tussen ál die fans moet je wel de mensen kiezen die passen bij jouw doelgroep.

Haal hem je weer even scherp voor de geest. Hoe oud zijn ze? Zijn het mannen, vrouwen of maakt het niet uit? Hebben ze speciale kenmerken?

Een stukadoor heeft bijvoorbeeld armen zoals Popeye. Kies modellen met forse armspieren, als je stuc verkoopt. Dan heb je écht geloofwaardige modellen.

Pas op voor tokenisme: niet elke moslima draagt een hoofddoek. Niet iedereen met een donkere huid heeft een Afrokapsel. Probeer verder te denken dan de clichés: cast een Marokkaanse arts.

Dan worden je foto’s écht inclusief.

Hm… Mensen van bi-culturele afkomst zijn niet automatisch fan van ons. Ze zitten daarom niet in mijn netwerk. Wat nu?

Om toch diversiteit in beeld te krijgen heb je twee opties: werken met modellen óf zelf scouten.

Modellen
Er zijn modellenbureau’s die zich specifiek richten op de ‘gewone’ mens. Ze hebben een database met mensen die een afspiegeling is van de maatschappij. Mensen met verschillende leeftijden, afkomst en lichaamsbouw. Gewone mensen als jij en ik, alleen nét iets mooier.

Zelf scouten
Scouten doe je plekken waar veel verschillende typen mensen zijn. In een drukke winkelstraat, in de supermarkt, de bibliotheek en de bioscoop.
Ohja, zelf scouten kost je meer tijd dan via een modellenbureau mensen kiezen. Het voordeel is wel dat je zelf een unieke database aanlegt, speciaal voor jouw organisatie. 

Pff wat een gedoe, maakt het echt zo veel verschil als we alleen witte mensen in beeld laten zien? 

Ja. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich sneller met je merk verbonden voelen wanneer ze zichzelf in je beeldmateriaal herkennen.

Aangezien een kwart van de Nederlanders bi-cultureel is, wil je zo’n grote groep niet bijvoorbaat uitsluiten, toch?

Blijf weg van excuus-allochtoon foto’s

Je kunt het ook overdrijven. Dat je kijker denkt: nou, die willen wel héúl graag diversiteit uitstralen.

Diversiteit is niet iets wat je afvinkt. Het is voelbaar in al je communicatie. De scheidslijn tussen geloofwaardig en too much is dun. 

Dus nee: gebruik geen Stockachtige taferelen met te overduidelijk in het midden geplaatste donkere mensen. Kies wél voor beelden, waarin afkomst geen rol speelt. 

En wat nu?

Kijk kritisch naar je marketing uitingen. Zijn ze divers genoeg?

Nee?
Hop, schouders eronder en aan de bak.

Bel mij. Samen maken we een plan voor je inclusieve fotoshoot.

#30

Volgende case

#28

Je las een blog van mij- Joke Schut

Ik fotografeer voor magazines en maatschappelijke organisaties die opzoek zijn naar frisse, vrolijke, verhalende portretfotografie. Wie ik verder ben? Dat ontdek je hier. 

Inspiratie opdoen

Portretfotografie – Ideaal voor magazines, blogs en employer branding sites. 
Reportage fotografie – Handig voor je websites, socials en blogs.